Tekstgrootte
Valreep 69
9732 EJ Groningen
050-5412289
info@tkompas.nl
Powered by Social Schools
Lange omschrijving
Visie
In ons onderwijs op IKC ‘t Kompas vergroten we de wereld van elke leerling op cognitief, creatief, cultureel, motorisch & sociaal-emotioneel terrein. Dit is terug te zien in elke les en ook bijvoorbeeld in de plusklas-ateliers-muziekles-taaltuin. De leerlingen zijn optimaal toegerust op het vervolgonderwijs. Op IKC ‘t Kompas geven leerkrachten les volgens een bewezen aanpak waardoor alle leerlingen tot leren komen. De afspraken omtrent didactisch en pedagogisch handelen zijn vastgelegd, zichtbaar in de school en zichtbaar in het handelen van alle leerkrachten. In ons veilig pedagogisch klimaat zijn wij duidelijk, bieden we structuur en handelen we consequent. Wij benaderen elkaar op een positieve manier en spreken elkaar aan op gewenst gedrag. In ons pedagogisch klimaat is iedereen waardevol en hebben we hart voor elkaar. De leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag en voor elkaar. Als team communiceren wij op een professionele en respectvolle wijze, waarbij aandacht is voor horen en gehoord worden. Er is sprake van een veilig klimaat, waarbij we vanuit vertrouwen om hulp vragen en hulp aanbieden. Wij geven elkaar feedback. Wij leren van en met elkaar, hebben aandacht voor ieders kennis en talenten en geven de mogelijkheid dit in te zetten. Vanuit gezamenlijke doelen werken wij als leerkrachten samen met leerlingen, ouders en externen en staan wij open om met en van elkaar te leren. We luisteren naar elkaar en willen elkaar begrijpen. We steunen elkaar!
Ons onderwijs
Op onze school geloven we in de kracht van de leerkracht. De leerkracht is de professional die richting geeft aan de ontwikkeling van kinderen in de breedste zin. Dit doen we door met kinderen actief en doelgericht te werken aan concrete doelen. Zo zorgen we dat kinderen hun eigen leerlijn volgen. We volgen hierbij de methodiek van EDI, expliciete directe instructie.
We hebben verschillende specialisten binnen ons team die er voor zorgen dat het onderwijs dat we geven van hoog niveau is. De rekenspecialist en taalspecialist zorgen hier binnen de kernvakken voor.
Kinderen die meer aan kunnen dan de basisstof worden uitgenodigd om deel te nemen aan onze pluscorner. Daar geeft onze hoogbegaafdheidsspecialist ze uitdagende opdrachten, zodat ook deze kinderen in de leerstand worden gezet. Uitdaging en ontwikkeling zijn hierbij sleutelbegrippen.
Zorg
We willen kinderen het onderwijs bieden, dat aansluit bij hun mogelijkheden. Om dit te bereiken volgen we de ontwikkeling van de leerlingen door te observeren en te toetsen. Daarnaast worden de vorderingen van de leerlingen bijgehouden in de vorm van een 6-weekse cyclus waarbinnen er leerdoelen voor elke leerling worden gesteld. Na zes weken worden deze doelen geëvalueerd en aangepast met nieuwe doelen.
Daarnaast wordt er snel met de ouders gecommuniceerd over de ontwikkeling van het kind. Als een kind op bepaalde gebieden meer aandacht nodig heeft dan kan deze worden gegeven, terwijl het kind op andere gebieden misschien meer uitdagingen aan kan.
Door deze manier van werken kunnen we alle kinderen de begeleiding geven waar ze behoefte aan hebben.
Aanmeldprocedure Satellietgroepen
De VCOG biedt met het aanbod van de Satellietgroepen voltijds onderwijs aan hoogbegaafde
kinderen die binnen het reguliere onderwijs onvoldoende kunnen worden voorzien in hun onderwijsen ondersteuningsbehoeften. Momenteel zijn er twee VCOG-scholen met Satellietgroepen:
- CBS AquaMarijn in de wijk Gravenburg
- IKC ’t Kompas in de wijk Lewenborg
De kinderen in de Satellietgroepen maken deel uit van de sociale context van de school. Dat betekent
dat zij ook in contact komen met leeftijdsgenoten uit de reguliere groepen. Deze contacten worden
gestimuleerd door gezamenlijke activiteiten met kinderen van de eigen leeftijdscategorie.
De Voltijds hoogbegaafdenvoorziening biedt, door de inzet van extra zorgmiddelen vanuit het budget
voor passend onderwijs, extra ondersteuning boven op de basisondersteuning. Mocht er interesse
zijn voor deelname aan één van de Satellietgroep dan wordt er eerst onderzoek gedaan naar de
ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hierna besluit de toelatingscommissie of de Satellietgroep
een passende plek kan zijn.
De aanmeldprocedure ziet er als volgt uit:
Stap 1. Oriënterend gesprek
De aanmelding begint altijd met een oriënterend gesprek, ongeacht op welke school het kind nu zit.
Het doel van het oriënterend gesprek is informatie krijgen over de Satellietgroep en een eerste beeld
vormen van de ondersteuningsbehoefte van de aan te melden leerling. Na dit oriënterend gesprek
wordt besloten of er overgegaan wordt op de volgende stap in de aanmeldingsprocedure. Dit besluit
is nog geen garantie voor plaatsing. Ouders geven, met het in gang zetten van deze procedure,
automatisch toestemming om alle gegevens transparant te verstrekken en/of op te vragen.
Als besloten is om over te gaan naar stap 2 dan worden de ouders gevraagd om:
- Een verslag van de resultaten van een recent IQ onderzoek te overhandigen.
- Het aanmeldingsformulier in te vullen en te retourneren.
- Dit ben ik-formulier in te vullen en te retourneren.
Stap 2. Dossieronderzoek
Om te onderzoeken of de Satellietgroep een geschikte plek is voor de aan te melden leerling, wordt
een dossieronderzoek gestart. Het dossieronderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Gegevens huidige school
Het is van belang dat de huidige school kan onderbouwen dat er specifieke ondersteuningsbehoefte
bestaat die buiten de basisondersteuning van de betreffende school valt. De huidige school heeft de
onderwijsbehoeften van de leerling helder in kaart gebracht en in het dossier kan de
hulpverleningsgeschiedenis duidelijk achterhaald worden. Er zijn aantoonbare interventies verricht
op de aan hoogbegaafdheid te relateren problematiek en de effecten van deze interventies zijn
beschreven. De interventies hebben echter niet geleid tot het gewenste resultaat. De
toelatingscommissie neemt contact op met de huidige school om het dossier op te vragen. De
toelatingscommissie realiseert zich dat niet alle scholen voldoen aan de sterke basis op het gebied
van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. In de beoordeling van de aanvraag zijn wij van mening
dat de leerling hiervan niet de dupe mag zijn, in de zin dat de aanvraag op voorhand wordt
afgewezen.
2. Intelligentieonderzoek
De toelatingscommissie ontvangt een kopie van de testuitslagen van het intelligentieonderzoek. Dit
onderzoek moet zijn afgenomen door een erkend orthopedagogisch bureau of GZ-psycholoog dat
aantoonbare expertise heeft opgebouwd op het gebied van hoogbegaafdheid. Voor contactgegevens
van valide bureaus verwijzen we naar de bijlagen. De toelatingscommissie accepteert alleen
intelligentieonderzoeken waarvan de uitslag niet ouder is dan één jaar bij kinderen tot zes jaar, of
maximaal twee jaar oud is bij kinderen van zes jaar en ouder. De door ons geaccepteerde
intelligentietesten zijn: WPPSI, RAKIT, WISC-V en KIQT+. Eventueel kan aanvullend de test Raven
worden afgenomen (Son-R nieuwe variant). Het wordt zeer gewaardeerd als er in het verslag ook de
zijnskenmerken van het kind worden meegenomen. Dit kan bijvoorbeeld met de profielen van Betts
& Neihart. Als minimumnorm voor plaatsing in de Satellietgroep hanteren wij voor de TIQ score een
betrouwbaarheidsinterval met een ondergrens van 125.
3. Eventuele aanvullende onderzoeken en gesprekken
De toelatingscommissie neemt informatie verkregen in stap 2 door en verzamelt indien nodig
verdere gegevens. Uit de aangeleverde informatie moet de toelatingscommissie voldoende
verwachting hebben dat de leerling:
- zal groeien binnen ons onderwijs, zowel cognitief, sociaal als emotioneel;
- bijdraagt en profiteert van de veiligheid en positieve werksfeer binnen de klas;
- geen buitenproportionele begeleiding vraagt van onze leerkrachten.
- Minimaal leesniveau E3 bij aanname (indien er sprake of een vermoeden is van dyslexie, dan wordt
dit per kind individueel bekeken).
De verkregen informatie wordt door de toelatingscommissie besproken voordat een besluit wordt
genomen. De zwaarte van een eventuele dubbeldiagnose speelt een rol bij de overweging. Kinderen
met ernstige gedragsproblemen, ODD en/of ernstige ASS problematiek kunnen niet worden
geplaatst.
De toelatingscommissie beslist op grond van de verzamelde gegevens of de leerling in aanmerking
komt voor een proefperiode van 6 weken. Ouders ontvangen hierover schriftelijk bericht. De termijn
van 6 weken kan, indien nodig, met 4 weken verlengd worden. De beslissing van de
toelatingscommissie voor een proefplaatsing is bindend. Indien de Satellietgroep vol zit, wordt de
leerling op een wachtlijst geplaatst.
4. Besluitvorming
De complete toelatingscommissie besluit op basis van het dossieronderzoek of de leerling in
aanmerking komt voor een proefplaatsing. Ouders worden hier schriftelijk van op de hoogte
gebracht.
Stap 3. Proefperiode
De proefperiode kan starten na een vakantie. De 6-weekse proefperiode start met een gesprek met
ouders, kind en leerkracht van de Satellietgroep. Tijdens dit gesprek wordt afgestemd hoe het kind
goed kan starten in de groep. Ouders en kind krijgen een rondleiding (indien zij deze nog niet hebben
gehad). Daarna draait het kind mee in de groep. Halverwege de proefperiode, na ongeveer 3 weken,
wordt een tussenevaluatie gedaan door de leerkrachten die dagelijks met de leerling werken. Ouders
worden uitgenodigd voor een tussentijds evaluatiegesprek en worden op de hoogte gesteld van hoe
het gaat. Er worden eventueel gezamenlijke afspraken gemaakt over het vervolg van de
proefperiode. Aan het einde van de proefperiode beslist de toelatingscommissie over toelating of
afwijzing van de leerling. De beslissing van de toelatingscommissie is bindend. Ouders ontvangen in
beide gevallen schriftelijk bericht van de
commissie.
Stap 4. Definitieve inschrijving
Is het kind toegelaten tot de Satellietgroep, dan vullen ouders het inschrijfformulier van de school in.
Indien het kind niet toelaatbaar is wordt alle aangeleverde documentatie vernietigd. Wanneer
ouders bezwaar willen maken tegen de beslissing van de toelatingscommissie wordt verwezen naar
de klachtenregeling van de VCOG die te vinden is op de website van de VCOG.
Voor het maken van een afspraak neemt u telefonisch contact op met één van de locaties:
CBS AquaMarijn 050 – 2103434
IKC ‘t Kompas 050 – 5412289